måndag 21 september 2015

Mademosielle Oiseau kommer tillbaka av Andrea de La Barre de Nanteuil

Den är här nu! Med sig har den en målarbok. Mademosielle Oiseau och Isabella är tillbaka! ÄNTLIGEN! Eller om man ska vara noga och det ska man med sådant här Isabella och Isis (ni minns Mademosielle Oiseaus systers rödhåriga barnbarn) är tillbaka. Det har blivit november och Mademosielle Oiseau är kvar i Venedig hos sin syster. Isabella och Isis tar hand om lägenheten och alla katterna. Men så svarar Isabella plötsligt i telefonen i lägenheten en dag när hon är där själv. En kvinna säger att det inte går längre att det måste göras något att angående den tomma lägenheten - meddelandet behöver bums föras fram till Mademoiselle Oiseau men hur?

Isabella och Isis ger sig ut på äventyr i Paris för att hitta den tomma lägenheten. Ett äventyr som för de närmare Mademosielle Oisseau och hennes systers sorgliga barndom och gåtan varför Mademoiselle Oiseau inte firar jul.

Om jag älskar detta vackra vemod?! Ja ungefär så mycket det bara går! Jag vill tapetsera väggarna i mitt hem med Lovisa Burfitts illustrationer och ständigt hela tiden bada i Andrea de La Barre de Nanteuils ord. Ge mig flera böcker om Isabella och Mademoiselle Oisea. Augustprisnominering till denna fantastiska allåldersbok är vad jag tycker!

/Paula <3


Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka
Författare: Andrea de La Barre de Nanteuil & ill. Lovisa Burfitt
Förlag: Rabén & Sjögren (2015)
ISBN: 9789129694369
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar